Wednesday, June 22, 2011

National Higher Education Symposium 2011

Alhamdulillah hari ini saya berpeluang menghadiri conference for National Higher Education Symposium 2011 yang bertempat di ISTAC ( Institute of Islamic Rhought and Civilization) dan ianya berlangsung selama dua hari berturut-turut. Saya melihat perkara ini sebagai satu peluang untuk mendekatkan diri saya dengan dunia penyelidikan. Saya bersyukur kerana diberi peluang sebagai commitee (unofficial) untuk program ini kerana saya hadir atas tiket "Research Assistant". Saya didedahkan dengan banyak perkara dan sedikit sebanyak saya dapat melihat sesuatu yang baru yang tidak mungkin saya perolehi kecuali saya menyambung pelajaran ke peringkat Master.Inilah yang saya inginkan ialah pendedahan kepada dunia sebenar. Saya bertemu dengan ramai professor dan doktoriat dari pelbagai agensi dan salah satunya dari Mindanao State University. Ya Allah, tuhan saja yang tahu. 
NHES 2011 sets out the visions for higher education in contributing towards national human capital development. It also basically has aim which is to bring together corporate strategy  and performance measurement experts, public managers and members from regulatory authorities. Besides that, it provides the platform to discuss on challenges and issues faced and sharing of good practices. Begitulah sinopsis and overview about NHES 2011.

I don't have any chance to put myself in any conference room sebab FULL. I have to give a way for them since they paid for it. It's different since saya hadir dengan tiket percuma dan issue yang diutarakan interesting as it is closely related with my interest. It is about Strategic Planning and Quality Management. The most interesting topic is Succession Planning for Young Academic Leaders: The Perspective of HR Managers in Malaysian Public Universities presented by researcher from UITM. I wish i could listen for other researchers from other universities. Most of presenters for this conference are IIUM lecturer dan saya mengharapkan pendapat yang berbeza dari perspektif yang berbeza.

Semua hall penuh dan kami tidak berpeluang untuk masuk (nada sedih), Masya Allah, saya sangat kagum dengan rekabentuk bangunan ISTAC ini sendiri. Ini adalah kali pertama saya menjejakkan kaki di ISTAC. At first, saya tergamam. It is like a castle.   This is the main stage of ISTAC. Awesome and speechless.



Ini pula backstage main hall ISTAC. Majlis dimulakan dengan bacaan Al-Quran. Tersentuh naluri saya mendengar bacaan tersebut dan hati saya tenang untuk seketika. Then, majlis diteruskan dengan nyanyian lagu Negaraku dan disusuli dengan ucapan dari tetamu kehormat. 




No comments:

Post a Comment